dwarsfluitlessen

Muziek dringt tot diep in onze ziel door. Ritme, muziek geeft verbondenheid, een gezamenlijke beleving en gevoel en besef dat alles met alles samenhangt. Het verbindt ons met waar we geen tekst voor hebben, met het grotere geheel.

Muziek is ongelooflijk belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Dat blijkt uit talloze studies. Actief zijn met muziek stimuleert de hersennetwerken en bevordert nieuwe verbindingen. Muziek zet je hersenen in werking, dat is geweldig voor het opgroeiende brein.” zegt hoogleraar Klinische Neuropsychologie Erik Scherder. “Het vermogen verbanden te leggen en om te plannen gaat vooruit, maar ook vaardigheden in rekenen en taal. Dat is een fantastische investering in de lange termijn ontwikkeling van het kind.

Jong geleerd…

Dwarsfluit leren bespelen kan al vanaf jonge leeftijd. Als kinderen 6 of 7 jaar zijn kunnen ze op een klein plastic dwarsfluitje beginnen, of op een Jupiter kinderfluit. Daarna is een gewone fluit met een kromme kop nog een tussenweg om uiteindelijk op de normale formaat dwarsfluit te spelen. Omdat de dwarsfluit een asymmetrisch instrument is, is het aanleren van een goede houding belangrijk en voor een goede houding is het weer belangrijk dat het instrument niet te groot en/of te zwaar is.
Natuurlijk kan ik adviseren bij de keuze voor een instrument.
Als een kind liever op de blokfluit wil beginnen is dat ook een prima opstap voor de dwarsfluit. Een blokfluit blaast namelijk makkelijker aan en is daarom eenvoudiger om mee te beginnen. Aan de hand van hoe het gaat kunnen we dan beslissen wanneer we de overstap maken naar de dwarsfluit.

Ik leer de leerlingen noten aan zodat ze leren om van bladmuziek te spelen maar werk ook auditief zodat het gehoor goed aangesproken wordt. Ook het creatieve aspect van zelf iets bedenken los van het notenbeeld vind ik belangrijk om aan bod te laten komen.
Op de les begeleid ik de leerlingen op de piano en fluit zodat we samen muziek maken.

Samenspelen is belangrijk en vooral heel erg leuk. Vaardigheden zoals: hoe beginnen we tegelijk, hoe eindigen we samen? Speel ik te sterk of speel ik zacht genoeg, hoe klinkt het mooi samen? Regelmatig breng ik mijn leerlingen samen om bijvoorbeeld trio’s of kwartetten te spelen. En wat is er dan leuker om dit aan je ouders of familie te laten horen?
Wanneer een leerling toe is om bijvoorbeeld in een orkest te spelen kan ik daarin begeleiden en advies geven.

thuis oefenen

Tijdens de wekelijkse les worden dingen aangereikt die thuis verder geoefend worden. Het oefenen thuis is belangrijk om het instrument onder de knie te krijgen en het aangereikte je eigen te maken. Uit ervaring blijkt dat een vast moment op de dag goed werkt, want dan vergeet je het niet zo snel.

Bij jonge kinderen is de begeleiding thuis bij het studeren belangrijk. Als ouder kun je op verschillende manieren helpen door bijvoorbeeld een vast oefenmoment in de dag te plannen, door belangstelling te tonen en behulpzaam te zijn.

“Actief zijn met muziek stimuleert de hersennetwerken en bevordert nieuwe verbindingen.”

Hoogleraar Klinische Neuropsychologie Erik Scherder